TAIDEKURSSIT

Taideopetusta kotonasi

Liisa Tuimala | 1.1.2018

Hintasi kertovat laatusi


Taideteoksen hinnat muokkaavat tehokkaasti käsityksiä taiteilijasta ja hänen töistään – suuntaan ja toiseen. Hintojensa avulla taiteilija voi vaikuttaa ostajien mielikuviin taiteensa arvosta ja taiteilijan brändistä.

Kun uusi taiteilija haluaa rakentaa omaa imagoaan, hänen on järkevää laittaa teostensa hinnat erityiseen syyniin. Taiteelle kannattaa löytää sellainen hinta, joka nostaa taiteilijan imagoa ja kehittää sitä. Hinnat valitaan tietoisesti niin, että ne tukevat haluttuja mielikuvia ja saavat aikaan toivottuja reaktioita asiakaskunnassa.


Hinta on laadun mittari

Hintaa pidetään laadun mittarina. Olipa taideteos miten upea tahansa, liian alhaisella hinnalla myyty teos aikaansaa ostajien mielessä ajatuksen kehnolaatuisuudesta ja taiteilijan osaamattomuudesta. Halvat hinnat rinnastuvat harrastelijamaisuuteen. Korkeampi hinta puolestaan aikaansaa luonnostaan käsityksen hyvin tehdystä työstä ja ammattitaidosta. Hinnalla on siis voimakas alitajuinen vaikutus käsityksiimme ostettavien asioiden laadusta. Oletko koskaan pohtinut, miksi tietyt tuotteet maksavat sen verran, kuin ne maksavat?


Esimerkki

Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa taiteilijan työt eivät käy kaupaksi. Taiteilijan teosten hinnat ovat jo valmiiksi alhaiset, ja taiteilija juuri ja juuri saa omansa pois tekemästään työstä. Hän pohtii, miksei kauppa käy. Ensimmäisenä mieleen tuleva asia on hintojen laskeminen. Ajatus kulkee seuraavaan tapaan: Kenties asiakkaat pitävät hintoja liian korkeina ja eivät siksi osta mitään. Pitäisikö hintoja siis laskea edelleen? Samalla taiteilija miettii, miksi jotkut taiteilijat pystyvät myymään vastaavantasoisia töitä huomattavasti kalliimmalla.

Tilanne johtaa taiteilijan kannalta pian umpikujaan. Olemme usein todistaneet ilmiötä, jossa hintojen nostaminen alkaa aikaansaada lisää myyntiä. Ilmiön taustalla ovat mielikuvat, jotka syntyvät ostajaehdokkaiden päässä. Halpa yhdistyy huonoon ja kallis hyvään ja haluttavaan.

Jos taiteilija alkaa nostaa hintoja (mikä on usein perusteltua), töiden tason pitää tietenkin olla kunnossa. Asiakkaan rahoille pitää pystyä antamaan vastinetta.

Aika ajoin törmää myös toiseen ääripäähän, jossa taiteilija on hinnoitellut teostensa hinnan pilviin. Jos hintoja nostaa liikaa tai sen tekee liian äkkiä, hinnoittelu kääntyy itseään vastaan. Monien kohdalla tilanne on kuitenkin se, että nostovaraa kyllä löytyy.


Erilaiset hinnat houkuttelevat erilaisia asiakkaita

Tunnet varmasti ihmistyypin, joka juoksee alennusten perässä. Kyseisen ihmistyypin edustaja on saituri, joka ostaa kaiken mahdollisimman halvalla ja haluaa aina tinkiä hinnoista. Tiedät myös toisenlaisen tyypin: Henkilön, jolle kymppi sinne tai toinen tänne ei merkitse mitään. Häntä ei kiinnosta, maksaako iPhone 600 vai 700 euroa – häntä kiinnostaa vain saada kyseinen puhelin.

Minkälaisia asiakkaita hintasi siis houkuttelevat? On hyvä tiedostaa, että halvat hinnat houkuttelevat ostajia, jotka haluavat teoksen puoli-ilmaiseksi. Tästä puoli-ilmaisesta hinnasta he haluavat vielä tinkiä. Kalliimpi hintataso taas vetoaa enemmän niihin asiakkaisiin, joille hinta on sivuseikka. Kallis hinta vetoaa niihin ostajiin, jotka nimenomaan haluavat ostaa kallista.

Mikäli taiteilija on pitänyt yllä hyvin matalaa hintatasoa pitkään, on todennäköistä, että hänen seuraajakunnassaan on enemmistönä halvan hinnan perässä kulkevia ostajaehdokkaita ja niitä, joille alhainen hinta on tärkeä. Jos taiteilija sitten alkaa tietoisesti nostaa hintojaan, ostot eivät välttämättä lisäänny tämän joukon keskuudessa. Kestää hetken aikaa, että uudenlaisesta hintatasosta kiinnostuneet asiakkaat löytävät paikalle.


Miten uuden taiteilijan kannattaa toimia?

Jos olet urasi alussa, sinun kannattaa miettiä oma hintatasosi kohdalleen heti aluksi. Hintojen nosto hiljalleen on luontaista uran edetessä, mutta äkkinäisiä liikkeitä on hankala tehdä ilman, että asiakkaat reagoivat ei-toivotusti.

Taidealalla vallalla oleva ajatus siitä, että "uuden taiteilijan kuuluu myydä ensin halvalla, vasta vuosien myötä hinnat alkavat nousta" on minusta vanhanaikainen. Totta kai on selvää, että hintoja ei voi täräyttää heti kattoon, mutta jos uusi taiteilija tuottaa hyviä töitä ja hänen toimintansa laatu on kaikin puolin kunnossa, ei ole mitään syytä, miksi hänen pitäisi myydä hyviä teoksiaan puoli-ilmaiseksi asiakkailleen uransa alussa. Taiteilija todellakin voi – ja hänen kannattaa – asemoida itsensä taidemarkkinoille täysin omista lähtökohdistaan.

Rakkaudella,

Liisa

 

✤ ✤ ✤

Taidekurssien maalauskursseilla puhumme aina myös luovuudesta ja koko luomisprosessista. Emme keskity vain tekniseen suoritukseen vaan otamme tarkasteluun myös sen, millaisia maalareita me itse asiassa olemme. Mikä on juuri meille haastavaa, ja miten voimme voittaa omat esteemme. Kursseillamme on tilaisuus pohtia itseilmaisua pintaa syvemmältä.

Katso kurssivalikoimamme alta: