TAIDEKURSSIT

Taideopetusta kotonasi

Liisa Tuimala | 3.5.2017

Onnistuneen taidemyynnin kaava


Moni myyntiä aloitteleva taiteilija kipuilee perusasioiden kanssa: Miten omaa taidetta kannattaisi myydä? Miten taide pitäisi hinnoitella? Mikä on oma tyylisuunta ja visio? Mistä yleensäkin aloittaa – ja miten?

Tämä artikkeli kertoo kahdeksanvaiheisen prosessin, johon taiteilijan on helppo hypätä mukaan.

Asiaan.


1. Oman tekemisen kirkastaminen

Ennen kun taiteilijan kannattaa edes alkaa harkita teostensa myyntiä, hänen pitää kirkastaa itselleen oma tekemisensä. Taiteilijan kohdalla tämä tarkoittaa ennenkaikkea sitä, että hän on selvillä omasta tyylisuunnastaan ja tavastaan tehdä taidetta.

Useimmilla taiteilijoilla vie jonkun aikaa, ennen kun oma tyyli loksahtaa kohdilleen. Harjoittelua vaaditaan paljon, samoin yritystä ja epäonnistumista. Niin kauan kun taiteilijalla ei ole omaa tyylisuuntaa ja hän maalaa sekalaisia töitä sekalaisista aiheista ja vieläpä sekalaisilla tekniikoilla, hänen ei kannata alkaa määrätietoisesti myydä teoksiaan. Miksi? Sekavuus hämmentää ostajakunnan ja vaikeuttaa taulujen kaupaksi saamista. Sillasalaatti hankaloittaa myös oleellisesti taiteilijan imagon kehitystä ja mikä pahinta, estää taiteilijaa menemään eteenpäin omassa taidemyynnissään.

Jokaisen myyntiä suunnittelevan taiteilijan kannattaakin pohtia aivan aluksi sitä, mistä omintakeisesta tyylistä juuri hänet tullaan tuntemaan. Mikä on se juttu, josta taitelija muistetaan?

Jos oma tyylisi on vielä kirkastumaton, ratkaisu ongelmaan on yksinkertainen: maalaa enemmän. Kun maalari maalaa (tai taiteilija tekee taidettaan), oma tyyli alkaa kirkastua väkisinkin. Mikäli mielihalut vievät jatkuvasti useisiin suuntiin ja taiteilijalla on halu tehdä vähän kaikkea, hän voi myös yksinkertaisesti päättää, minkälaisia töitään hän alkaa myydä.

Oleellista on se, että ostajille esitellään jotakin yhdenmukaista. Kun tyyli on jotakuinkin selvillä tai kun taiteilija on tehnyt päätöksen siitä, mitä hän aikoo myydä, hän voi siirtyä listamme toiseen kohtaan.


2. Oman arvon kartoitus ja millä hinnalla muut myyvät itseään

Nyt kun oma tyylisi on kirkkaana mielessäsi ja tiedät, mitä aiot myydä, on aika katsastaa tilanne markkinoilla. Ota selvää, mitä muut taiteilijat tekevät. Millä hinnalla sinunkaltaisesi taiteilijat myyvät teoksiaan? Suhteuta itsesi muihin taiteilijoihin ja heidän tekemisiinsä. Miten asemoidut taidemarkkinoilla? Millä hinnalla vastaavaa taidetta ostetaan tällä hetkellä, ja missä hinnat liikkuvat?

Markkinatilanteen kartoitus auttaa sinua menemään eteenpäin. Alat hahmotta paremmin sitä, missä hinnoissa teosten hinnat pyörivät ja mitä niistä ollaan valmiita maksamaan.

Nyt seuraa huomio: Suomessa on nähtävillä taiteen alihinnoittelua. Monet jo pitkäänkin taidetta tehneet henkilöt myyvät laadukkaita teoksiaan puoli-ilmaiseksi. Hyvin tehtyjä öljymaalauksia saatetaan myydä satasella ja akvarelleja muutamalla kympillä. Jos olet lukenut artikkeleitani niin tiedätkin jo, että halvalla myyminen johtaa paitsi rahavirtojen pienenemiseen, myös myynnin laskuun. Niinpä sinun ei kannata kopioida muiden taiteilijoiden hintatasoa suoralta kädeltä, vaan pikemminkin tulla tietoiseksi siitä, missä liikutaan.

Jos markkinoilta kysytään, arvosi taiteilijana ja myös töidesi arvo saattaa olla paljon suurempi heti alussa, mitä alihinnoittelun kulttuuri antaisi ymmärtää. Toisin sanoen: jos teet hommat kunnolla, niin on hyvin todennäköistä, että teoksistasi ollaan valmiita maksamaan hyvä hinta.


3. Hinnoittelu

Kun olet perehtynyt listamme ykkös- ja kakkoskohtaan hyvin, sinun pitäisi olla kohtalaisen helppo hinnoitella oma työsi. Tässä kohtaa on tietenkin mahdotonta sanoa, mitä juuri sinun kannattaisi pyytää teoksestasi, mutta voin antaa sinulle yhden vinkin: Älä hinnoittele töitäsi halvimman vallallaolevan hinnan mukaan. Siihen ei ole tarvetta.

Jos hinnanarviointi tuntuu kovin vaikealta, neuvon sinua astelemaan taulut kainalossa taidemyyjän (galleristin) luo. Taidemyyjillä on erittäin hyvä käsitys taiteen "oikeasta" arvosta. Taidemyyjät siis hahmottavat hyvin sen, millä hinnalla taidetta voi saada myytyä. Kokemukseni mukaan galleristit myös neuvovat mielellään taiteilijoita.

Taiteen hintaan vaikuttaa todella moni piilevä seikka. Kun ostaja ostaa teoksen, hän ostaa myös tunnetta, mielikuvia ja statusta. Hän ostaa sinut taiteilijana. Lue tässä kohtaa artikkelini Miten nostan oman taiteeni hintaa, jossa kerron 17 asiaa, jotka vaikuttavat teoksesi hintaan ja siihen, ostaako joku taidettasi vai ei.


4. Suunnitelma siitä, mistä ja keneltä palkkasi tulee

Kenelle myyt taidettasi? Minkälainen on tyyppiasiakkaasi? Myytkö yrityksille vai yksityisille? Minkälaisiin ihmisiin taiteesi vetoaa? Tässä vaiheessa prosessia sinun on oleellista selvittää itsellesi, kenelle myyt. Suostut tietenkin myymään taidettasi kenelle tahansa, jos sitä ovelta tullaan sinulta hakemaan. Mutta kenelle itse aiot myydä? Kenelle markkinoit? Minkälaisiin ihmisiin suuntaat paukkusi?

Mitä paremmin olet kartalla taidettasi todennäköisimmin ostavasta tyyppiasiakkaastasi, sitä paremmin pystyt tekemään markkinointia. Jos myyt "kaikille" ja kohdennat markkinointisi "kaikille", et tavoita asiakkaitasi tehokkaasti. Et kerta kaikkiaan pysty puhumaan taiteestasi riittävän vetoavalla tavalla, sillä et tunne asiakaskuntaasi ja sitä, mikä juuri heille on vetoavaa.

Neuvoni kuuluu, että istu alas ja ota kynä ja paperi esille. Ala hahmotella todennäköisimmän asiakkaasi profiilia ranskalaisilla viivoilla. Pohdi taidettasi ja sitä, keneen se todennäköisimmin uppoaa.

– Sukupuoli?

– Ikä?

– Koulutustaso?

– Rahatilanne?

– Kiinnostuksenkohteet?

– Harrastukset?

– Kyseiselle ihmistyypille tärkeät asiat elämässä?


Kun alat nähdä sellaisen asiakkaan mielessäsi, joka parhaiten kuvastaa juuri sinun taiteestasi kiinnostuneen ihmisen ikää, kiinnostuksenkohteita ja arvoja, sinun on helppo siirtyä listamme seuraavaan kohtaan.


5. Markkinointikanavien valinta

Nyt tiedät, mitä teet ja miten. Tunnet taiteesi ja vallallaolevan markkinatilanteen. Hahmotat potentiaalisen asiakkaan profiilin ja tiedät, mitä alat aivan kohta myydä ja millä hinnalla. Ennen kuin räjäytät potin, päätä, mitä kautta sen teet. Päätä, mitä markkinointikanavia käytät.

Yksi ihminen ei pysty venymään joka paikkaan. Siksi olen sitä mieltä, että taiteilijan kannattaa valita vain pari tai korkeintaan muutama väylä, joiden kautta hän mainostaa töitään. Useimmille on luontevaa olla Facebookissa tai Instagramissa, toiset tykkäävät kirjoittaa blogia. Joku voi pyrkiä markkinoimaan "vanhoja reittejä" pitkin, eli pitämällä näyttelyitä ja paperimainonnan kautta.

Minulle luontevinta on aina ollut kirjoittaminen. Kun pyöritin design-yritystäni, tuotteideni markkinoinnin perusta oli kirjoittamisessa. Kirjoitin aktiivisesti blogia ja syntyipä yksi e-kirjakin. Lisäksi pidin yllä Facebookia. Panostin muutamaan kanavaan ja latasin energiani niihin. Ihmiset oppivat seuraamaan minua näissä kanavissa ja sainkin viestini tehokkaasti perille.

Nykyään kirjoitan edelleen ja käytän sisältöni jakamisen apukeinona Google AdWordsia ja sähköpostilistaa. (Voit tilata oman taiteilijakirjeeni sivujeni www.liisatuimala.com kautta.) Nämä väylät tuntuvat minulle kaikkein parhaimmilta. En jaksa päivittää Instagramiani kovinkaan aktiivisesti tai kuvata videoita. Siksi minun ei kannata sellaista väkisin tehdä. Olen tehokkaimmillani silloin, kun keskityn siihen, mitä rakastan.

Loppujen lopuksi onkin täysin hyödytöntä olla joka paikassa. Jos markkinoinnin hoitaa yksin, on totuus se, että kaikkiin medioihin ei mitenkään voi riittää resursseja. Kukaan ei pysty tuottamaan säännöllisesti hyvää sisältöä kymmeneen eri kanavaan. Yksinyrittäjälle toimivin neuvo on se, että valitse 1-3 kanavaa, joita kohtaan tunnet paloa.

Pelkän palon lisäksi ota kuitenkin huomioon se, mikä toimii. Tällä hetkellä varsin toimivana markkinointikanavana pidetään sähköpostimainontaa. Varsinkin taiteilijana on todella helppo erottua tällä keinolla, sillä juuri kukaan ei markkinoi taidettaan Suomessa tehokkaasti sähköpostin kautta. Lue artikkelini Taiteilijan sähköpostilista ja saat ideoita siitä, miten sähköpostimarkkinointia voisi toteuttaa.

Google AdWords toimii sekin. Minua ei erityisemmin innosta AdWordsin kanssa kikkailu, mutta teen sen silti, sillä tiedän sen toimivan minun tapauksessani hyvin. Myös videot toimivat tehokkaasti.

Valitsetpa markkinointikanavaksesi minkä tahansa, hoida se kunnolla. Anna valitsemallesi kanavalle aikaa ja ala seurustella sen kanssa. Vältä hyppimistä edes takaisin sinne tänne, vaan pysy valitsemallasi tiellä.

Kun tiedät, mitä väyliä pitkin markkinoit taidettasi, siirry listamme kuudenteen kohtaan.


6. Lupa myydä!

Nyt saat luvan alkaa myydä taidettasi. Jos olet käynyt ajan kanssa läpi listamme ensimmäiset viisi kohtaa, voit vain hämmästellä sitä, miten paljon helpompaa taiteesi myyminen on nyt, verrattuna siihen että olisit hypännyt myyntityöhön sokkona, kuten monet tekevät.

Meillä on ystäväni ja kollegani Sami Halttusen kanssa tapana vitsailla siitä, että uusille taiteilijoille pitäisi asettaa myyntikielto. Myyntikiellon pituus riippuu siitä, millaisessa ajassa taiteilija on onnistunut kahlaamaan läpi prosessin aikaisemmat vaiheet. Mutta vakavissaan: olen sataprosenttisesti sitä mieltä, että kenenkään ei pitäisi lähteä myymään taidettaan määrätietoisesti ennen kun hän on kokonaisvaltaisesti selvillä siitä, mitä hän tekee.

Jos olet painiskellut listan läpi tähän asti, voit onnitella itseäsi. Olet enemmän kartalla kuin suurin osa taiteilijoista tänä päivänä. Sinulla on huomattavasti paremmat edellytykset menestyä taiteilijana.

Ala siis tehdä myyntityötäsi. Laita hinnat esille ja aseta töitäsi myyntiin. Puhu asiakkaillesi valitsemiesi markkinointikanavien välityksellä ja pidä yllä positiivista ilmapiiriä. Kun viestit, pidä aina mielessäsi tyyppiasiakkaasi, jonka määrittelit neljännessä vaiheessa. Kohdenna sanomasi hänelle, sillä hän ostaa sinulta kaikkein todennäköisimmin.

Järjestä juhlat, kun ensimmäinen työsi menee kaupaksi. Olet ansainnut sen kovalla työlläsi. Järjestä juhlat myös toisen ja kolmannen myydyn teoksen kohdalla. Olet ansainnut senkin.


7. Myynnin ja taiteellisen tekemisen hallinta

Markkinointia. Taiteentekoa. Kontakteja ja tapaamisia. Uusi ideoita ja valvomista. Juhlaa ja päänsärkyä. Rahan tulemista ovista ja ikkunoista.

Jotta homma ei leviäisi käsiin, pidä myyntityösi ja taiteellinen elämäsi tasapainossa. Pidä huolta itsestäsi ja ota vapaus kieltäytyä sinulle tarjotuista mahdollisuuksista. Muista pitää välillä lomaa.

Monelle taiteilijalle luovuuden tulvan hallitseminen on jo itsessään haaste ja suoranainen terveysriski. Kun flow on päällä, viikot kuluvat lähes syömättä ja nukkumatta. Toisina aikoina itsensä liikkeelle saaminen taas on sama kuin repisi 200-vuotiasta tammea ylös maasta juurineen. Sitten pitäisi vielä päivittää sosiaalista mediaa, tilata esitteitä, vastata meileihin ja...

Menestyneitä ammattitaiteilijoita yhdistää usein yksi piirre. He suhtautuvat taiteeseensa kuin palkkatyöhön. Kahdeksaksi työhuoneelle ja neljältä kotiin. Työaikana ollaan töissä ja vapaa-aikana vapaalla. Tällaisella tasapainoisella otteella menestyksekästä taiteilijaelämää on helppo jatkaa vuosikymmeniä. Hommat rullaavat, ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Pitkässä juoksussa on paras, että teet taidettasi sopivalla tahdilla ja varaat oman aikasi markkinoinnille ja myynnille. Ja kun olet lomalla, olet lomalla.


8. Seuraavan tavoitteen asettaminen

Kun olet saanut systeemit pyörimään ja teoksesi käyvät kaupaksi, alat ehkä jossain vaiheessa kaivata muutosta. Haluat kehittyä taiteilijana ja hioa tyylisuuntaasi eteenpäin. Sinulla voi olla halu muuttaa markkinointityyliäsi ja myyntiprosessiasi. Pohdit ehkä myös imagoasi ja sitä, vastaavatko nykyiset hintasi tämänhetkistä tasoasi.

Mikset asettaisi uutta tavoitetta tekemisellesi ja palaisi listan ykköskohtaan? Olet läpikäynyt tämän prosessin jo kerran. Mene seuraavalle kierrokselle ja tule entistäkin paremmaksi.

Taideterveisin,

Liisa

Palautetta kursseistamme


"Todella iso kiitos kurssista, kurssinne sisälsi juuri niitä piirtämisen perusasioita jotka itseltäni puuttuivat. Todella mielenkiintoista sekä innostavaa materiaalia , piirtämään voi todellakin oppia mutta vaan piirtämällä, itse sain valtavan kipinän oppia lisää ja aineistoahan täytyy käydä läpi vielä moneen otteeseen ennen kuin kaiken saa sisäistettyä. Piirtämisen aloittaminen on nyt paljon helpompaa kun osaa aloittaa oikeasta suunnasta ja koska minulla ei ole mitään suuria tavoitteita, kunhan piirtelen omaksi ilokseni ja ehkä vähän toistenkin, ei tarvitse kasata paineita, toisaalta ei koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo eteen. Jollain toisella kurssillanne tulen kyllä vielä olemaan mukana jossain vaiheessa. Verkkokurssista vielä sen verran että aamuihmisenä olen tykännyt kun asioihin voi paneutua ja tehdä juuri silloin kun itse on parhaimmillaan."

– Virpi Niilimaa

✤ ✤ ✤


"Hei, kiitos kurssista. Selkeät ohjeet ja tekemisen jaksotus, sopivan pituinen kurssi, hyvä kun on kommentointimahdollisuus ja kiva lukea muidenkin kommentteja. Hyviä esimerkkejä myös kuvin töistä. Minulla kävi niin, että kun olen joskus aikoinaan tehnyt harrastuksena akvarellia luulin että saan saman rentouden ja kivan tunteen tekemisessä. Mutta niinpä ei käynytkään ja itse asiassa totesin, että ei enää koskaan akvarellia minulle. Totesin että en osaa ollenkaan, en edisty, olen jumissa samassa. Niin sitä ihminen muuttuu. Tämä kokemus on ollut kuitenkin minusta erittäin hyvä ja tarpeellinen minulle, kohdata todellisuus. Kyse siis täysin minusta ei kurssista, suurkiitos hyvästä ja ammatillisesta kursista. Hyvää kesän jatkoa!"

– Marika Kumpulainen

✤ ✤ ✤


"Lämmin kiitos kurssista, siinä tuli tuhti paketti tietoa. Kurssi on ollut mielestäni todella mukaansatempaava ja mielenkiintoinen. Kyllä vaan, kurssi vastasi odotuksiani ja miten vaivatonta opiskelu oli tällä tapaa."

– Mirja Valtasaari-Lehtinen

✤ ✤ ✤


"Hyvä että teknisen tarkasti opastatte maalaustyön etenemistä. Näin tarkkaa ja konkreettisestikin helpommin käsitettävää opastusta ei löydy mistään maalausopaskirjoista! Kiitokset!"

– Jukka Ylävuo

✤ ✤ ✤