TAIDEKURSSIT

Taideopetusta kotonasi

Liisa Tuimala

Akvarellimaalaus vaihe vaiheelta


Käydäänpä läpi tämän teoksen synty vaihe vaiheelta. Esittelen sinulle, miten kuva metsästä rakentuu pala palalta niin, että mukaan saadaan kasvillisuus, valon kajastus ja syvyys.

Työn tekeminen ei käy aivan hetkessä, joten varaa maalaamiseen reilusti aikaa. Lukuisat yksityiskohdat ja monet päällekkäiset kerrokset kysyvät vähän kärsivällisyyttä. Minulla meni kuvan tekemiseen työpäivän verran, kun mukaan lasketaan paperin pingotukseen ja värikerrosten kuivumiseen kulunut aika.


Tarvikkeet

Maalasin tämän työn Archesin puolikarkealle paperille, jonka paino on 300 g / neliömetri. Kyseessä on siis laadukas keskipaksu akvarellipaperi, joka kestää työstöä hyvin. Leikkasin paperin suuremmasta arkista, ja työn kooksi tuli 35 x 45 cm.

Paperin lisäksi tarvitset pari kunnollista sivellintä. Työ aloitetaan märkää märälle -tekniikalla, jossa ohutta "taivaan väriä" sivellään rennosti paperille. Samalla maalataan ensimmäiset värikerrokset sammaleisiin ja puihin. Märkää märälle -työskentelyyn sopii jokin suurikokoinen akvarellisivellin, esimerkiksi oravankarvasivellin.

Ensimmäistä märkää kerrosta lukuunottamatta maalasin tämän työn käyttäen vain yhtä pyöreäkärkistä näädänkarvasivellintä, jonka kärki on terävä. Tällä yhdellä siveltimellä sain aikaiseksi niin leveää kuin hyvin tarkkaakin jälkeä.

Kuvassa on paljon tarkkoja kohtia, joissa valo osuu oksiin ja lehtiin. Nämä kohdat pitää jättää värittömiksi, joten tarvitset maskiaineen ja ohuen siveltimen sen levittämiseen. Minulla oli käytössäni Talensin nestemäinen maskifilmi, jota levitin paperille ohuella keinokuitusiveltimellä.

Tarvitset myös kunnollisia värejä ja paletin. Paletiksi suosittelen posliinipalettia, mutta muovinenkin käy paremman puutteessa. Tässä kuvassa näet oman suurikokoisen posliinipalettini, jonka hankin Jackson's Artista. Posliinipaletilla värien sekoittaminen on helppoa, sillä toisin kuin muovipaletti, se ei hylji vettä. Posliininen sekoitusalusta on myös helppo puhdistaa, eivätkä värit pinty siihen kiinni.

Väreiksi suosittelen taiteilijakäyttöön tarkoitettuja akvarellivärejä. Hyviä merkkejä ovat esimerkiksi White Nights, Daniel Smith ja Rembrandt.

Muita hyödyllisiä välineitä ovat talouspaperi, suihkupullo ja hiustenkuivain.


Piirroksen tekeminen

Tee piirros aina kuivalle paperille käyttäen kovaa lyijykynää. Voit piirtää kuvan ennen paperin pingottamista tai pingotuksen jälkeen, kun se on kuivunut. Piirrä paikoilleen ydinkohdat kuten puiden rungot, kasvillisuuden raja-alueet sekä valoisat kohdat. Tarkoitus on, että kuva tulee sinulle jo tässä vaiheessa tutuksi ja tiedät, mitä teet seuraavaksi.


Maskiaineen levitys

Seuraava vaihe on maskiaineen levitys. Maskiaine toimii suojaavana kalvona paperin päällä, estäen värin leviämisen ennalta määrätyille alueelle. Tässä näet kuvan metsätauluni valmiista maskiainekerroksesta:

Olen peittänyt aineella kaikki oksat ja lehdet, joiden haluan pysyvän täysin valkoisina. Nämä ovat kohtia, joihin kuvan auringonvalo osuu.

Levitä maskiainetta ohuella keinokuitusiveltimellä kaikkiin niihin kohtiin, joiden on tarkoitus jäädä valkoisiksi ja joissa riski värin leviämiseen vaalealle alueelle olisi suuri.

Maskiaine kuivuu nopeasti, ja kuivumisen jälkeen sen päälle voi maalata normaalisti. Aine kestää myös paperin liotuksen ja pingotuksen.

Myöhemmin aine poistetaan kevyesti sormella tai pyyhekumilla pyyhkimällä, jolloin valkoiset alueet paljastuvat.


Paperin pingotus

Piirtämisen ja maskiaineen levityksen jälkeen paperi liotetaan ja pingotetaan. Artikkelipankistamme löytyy ohjeita paperin pingotukseen, joten en käy asiaa tässä sen tarkemmin läpi.

Jos paperin haluaa pingottaa ensimmäisenä työvaiheena, sen on annettava kuivua läpikotaisin ennen piirroksen tekemistä ja maskiaineen levitystä, sillä piirros ja maskiaineen levitys tehdään aina kuivalle paperille.


Ensimmäinen värikerros

Ensimmäinen värikerros maalataan märkää märälle -tekniikalla, jossa vetistä väriä sivellään märälle paperille rennosti. Märällä paperilla värit leviävät pehmeästi ja epätarkasti. Tällainen värikerros muodostaa teokseen syvyyttä ja tunnelmaa, jota olisi hankala aikaansaada kuvaan muilla konstein myöhemmin.

Jos liotit ja pingotit paperin ohjeeni mukaan tässä kohtaa, voit aloittaa maalaaminen pingotetulle paperille saman tien. (Jos olet pingottanut paperin jo aiemmin ja se on ehtinyt kuivua, kastele paperi suihkupullolla ennen maalauksen aloittamista.)

Märälle paperille maalataan taivas sinertävänharmaalla ja sammaleet sekä kasvillisuus vihreän eri sävyillä. Myös puiden runkoja hahmotellaan paikoilleen. Tässä näet kuvan ensimmäisestä värikerroksesta:

Kuten huomaat, olen jättänyt auringonpaistetta kuvaavan valoalueen kokonaan maalaamatta ja varonut, ettei väriä livahda sinne. Tämä onkin syytä pitää kuvaa tehdessä mielessä jatkuvasti, sillä jos valoalueelle leviää väriä, auringonpaisteen kirkkaus menetetään lopullisesti.

Mikäli väri uhkaa levitä auringonpaisteeseen, voit pelastaa tilanteen painelemalla aluetta pikaisesti talouspaperilla.


Lisää kerroksia

Kun märkää märälle -kerros on valmis ja paperi kuivunut, siirrytään yksityiskohtaisempaan työskentelyyn. Kuvaan maalataan risuja, varpuja, oksia ja lehtiä ohutkärkisellä siveltimellä, kerros toisensa päälle. Sitä mukaa, kun edelliset värikerrokset kuivuvat, voidaan uutta maalata päälle. Kerrosten kuivumista voi nopeuttaa hiustenkuivaajalla.

Käytä mättäiden ja pusikkojen maalaamiseen reilusti aikaa, jotta teoksesta tulee riittävän intensiivinen ja rikas. Aidot metsät ovat syviä ja kiinnostavia – niin tulisi olla tämänkin työn. Akvarellivärit muuttuvat kuivuttuaan silminnähden vaaleammiksi, joten lisää värejä maalatessa reilusti.

Kun maalaat puustoa, työskentele valoalueen ympärillä erityisen varovaisesti. Lisää värejä vähin erin ja pehmennä kaikki terävät rajat vedellä ja / tai talouspaperilla.


Maskiaineen irrotus

Kun olet tyytyväinen värien tummuuteen ja yksityiskohtien määrään, jätä teos kuivumaan. Irrota maskiaine kuivalta paperilta pyyhekumilla tai sormella rullaamalla, jolloin valkoiset alueet paljastuvat.

Seuraava kuva näyttää tilanteen maskiaineen irrotuksen jälkeen:

Nyt huomataan, että valkoiset alueet ovat liian kirkkaita ja pomppaavat kuvasta silmään häiritsevästi. Maalausta on siis syytä vielä jatkaa, ja seuraavaksi tummennetaankin maskiaineen alta paljastuneita alueita.

Kaukana näkyvät kuusenoksat maalataan limenvihreiksi, samoin mustikat ja osa muista lehdistä. Puiden runkoihin ja varpuihin maalataan oranssia, sillä auringonvalo muuttaa näitä lämpimänsävyisiksi. Samalla tarkistetaan teräviä rajapintoja ja katsotaan kokonaisuutta. Osa valkoisista alueista jätetään sellaisiksi.

Viimeisten silausten jälkeen kuva tulee valmiiksi!

Maalausterveisin,

Liisa