Edellinen oppitunti Tee valmiiksi ja jatka  

  Paperin pingottaminen

Ensimmäinen askel kunnollisen maalauksen synnyttämisessä on paperin pingottaminen. Mitä tällä tarkoitetaan, ja miksi pingottaminen on tärkeää? Tämä oppitunti selvittää asian.


PAPERI VENYY KASTUESSAAN

Kaikki paperit venyvät kastuessaan. Jos paperia ei pingota ennen maalauksen aloittamista, paperi kupruilee ja aaltoilee maalatessa. Maalaamisen aikana värit leviävät hallitsemattomasti, ja kun teos kuivuu, se kuivuu kupruille. Kupruilla olevaa maalausta ei oikeastaan voida katsoa onnistuneeksi.


PAPERIN LIOTUS

Paperin pingotus aloitetaan kastelemalla paperi. Paperia liotetaan esimerkiksi tiskialtaassa niin kauan, että se on kastunut läpikotaisin. Ohuille papereille riittää muutaman minutin liotusaika, paksummille 10 - 15 minuuttia. Kun paperi on täysin kastunut, se on venynyt ja suurentunut muutamia millejä joka suuntaan.


ALUSTA

Seuraava askel on kiinnittää venynyt ja märkä paperi alustaan. Hyvä alusta on noin puolen sentin paksuinen puupintainen vanerilevy. Vanerilevyt eivät kärsi pienestä kastumisesta, ja niitä voi käyttää maalausalustana useita kertoja.

Nosta paperi vedestä ja anna veden valua pois. Asettele paperi alustan päälle ja anna levätä hetkisen. Kun ylimääräinen vesi on kuivunut paperin pinnalta, kiinnitä paperi alustaan teippaamalla tai nitomalla.


PAPERIN TEIPPAAMINEN

Teippaa paperi alustaan muutaman sentin levyisellä kasviliimapaperilla. Teippaa paperi niin, että puolet teipistä kulkee paperin, ja puolet alustan päällä. Teippaa sivut kokonaan. Kasviliimapaperi liimautuu kastuessaan ja kiinnittyy tehokkaasti kosteaan paperiin. Kun käytät kasviliimapaperia, kastele teippiä varoen kädellä tai suihkupullolla. Tarkoitus on, että teipissä oleva liima ei huuhtoudu pois. Kun teippi on paikoillaan, painele sitä hieman esimerkiksi rätillä ja varmista, että se on liimautunut sekä paperiin että alustaan. Maalarinteipit ja pakkausteipit eivät sovellu kiinnittämiseen, sillä ne eivät tartu märkään paperiin ja jos tarttuvatkin, eivät pysy paikoillaan kun paperi alkaa kiristyä kuivuessaan.

Teipatulle märälle paperille voi alkaa maalata heti. Jos paperi ei pysy paikoillaan maalauksen kuivuessa ja kutistuessa, teippi on kiinnitetty liian märälle paperille tai teippiä on kasteltu liikaa. Ratkaisu on kiinnittää teippi seuraavalla kerralla vähemmällä vedenkäytöllä, mikä säästää teipissä olevaa liimaa.

Valmis ja kuivunut maalaus irrotetaan alustasta terävällä veitsellä. Teippi leikataan kahtia paperin ulkoreunaa myöten. Vanerin päällä ollut teippikaistale jää vaneriin. Seuraavaa paperia pingotettaessa liimapaperi teipataan vanhan päälle. Jos samaa vaneria käyttää pitkään, aika ajoin vanerista irrotetaan ylimääräisiä vanhoja teippejä.


PAPERIN NITOMINEN

Toinen hyvä tapa kiinnittää paperi alustaan on nitominen. Nitoessa paperin märkyydellä ei ole merkitystä, joten voit aloittaa niittaamisen saman tien kun olet nostanut paperin vedestä.

Asettele märkä paperi alustalle. Niittaa paperi kiinni vaneriin niittipyssyllä. Ammu niitit noin viiden sentin välein. Pidä niittipyssyn alla muutaman millin paksuista pahvia tai levyä, joka estää niittien painautumisen pohjaan asti. Idea on, että niitit jäävät puoliksi ylös, jolloin ne on helppo nyppiä irti levystä kun maalaus on valmis.

Kun niitit ovat paikoillaan, maalaamisen voi aloittaa heti. Paperi kuivuu ja kiristyy pikkuhiljaa niittien varaan.


TIIVIIN ALUSTAN KÄYTTÄMINEN

Vanerilevy imee itseensä jonkin verran vettä, jolloin paperi kuivuu myös alakautta. Tämä nopeuttaa paperin kuivumista, mikä voi olla maalatessa etu tai haitta, riippuen omasta maalaustyylistä. Jotkut maalarit käyttävät maalausalustana mieluummin tiivistä levyä, esimerkiksi pleksiä. Tiivis alusta ei ime vettä, joten paperi kuivuu hitaammin. Hidas kuivuminen ja tiiviin alustan käyttäminen sopii maalaamiseen erityisesti silloin, kun maalari haluaa työskennellä märkää märälle -tekniikalla mahdollisimman pitkään.

Kun haluat käyttää tiivistä alustaa, kastele ja liota paperi perusteellisesti. Aseta märkä paperi pleksille tai muulle imemättömälle levylle, joka on jonkin verran paperia suurempi. Valuta ylimääräinen vesi pois ja silottele ilmakuplat paperin alta.

Imemättömällä alustalla paperi liimautuu levyyn ilman kiinnitystä. Paperi tarrautuu kiinni levyyn märkyytensä ansiosta ja pysyy siinä kiinni niin kauan, kun paperi on märkä. Sitä ei siis tarvitse teipata tai kiinnittää levyyn muulla tavoin, vaan maalaamisen voi aloittaa heti, kun märkä paperi on levyllä.

Kun paperi alkaa hiljalleen kuivua, se alkaa kuitenkin irrota levystä. Siksi paperi tulisikin siirtää vanerilevylle siinä vaiheessa, kun märkää märälle -tekniikalla maalatut osat ovat valmiit ja paperi on vielä kostea. Jotkin netistä löytyvät ohjeet sanovat, että paperi kuivuisi suoraksi pleksin päälle ilman, että paperia kiinnittää mitenkään. Minä en ole saanut tätä onnistumaan muutamista kokeiluistani huolimatta, vaan paperi alkaa nousta reunoistaan joka kerta, kun se kuivuu. Lopputulos on mutkalle kuivunut akvarellimaalaus, jota ei voi kehystää. Siksi suosittelen märän paperin siirtämistä vanerille, jossa se saa kuivua kiinnitettynä rauhassa.


Oikein pingotetut paperit kuivuvat aina suoriksi ja tasaisiksi. Tällaiselle paperille maalattu maalaus on ammattimaisen oloinen, ja sen voi kehystyttää kauniiksi tauluksi.

Terveisin,

Liisa

Discussion
6 kommentit