Valot ja varjot

Kaikki mitä näemme, perustuu valoon ja sen heijastumiseen erilaisilta pinnoilta. Värit, materiaalit ja esineiden muodot hahmottuvat meille valon ja sen heijastumisen ansiosta. Itse asiassa ilman valoa emme näkisi mitään. Ilman valojen ja varjojen yhteistyötä meidän olisi hankala hahmottaa esineiden muotoa ja kolmiulotteista maailmaa.

Valot ja varjot ovat keskeinen asia maalauksessa, sillä kaikki kytkeytyy niihin. Kun taiteilija pyrkii maalaamaan mahdollisimman aidonnäköisiä pintoja, hän itse asiassa yrittää luoda sellaista tulkintaa todellisuudesta maalauspohjalle, jonka omat aivommekin voisi muodostaa näköhavaintojensa perusteella. Tiivistetysti voidaan sanoa, että taiteilija maalaa valoa.


VALO HEIJASTUU KAIKILTA PINNOILTA

Kaikenlaiset pinnat heijastavat valoa, jos valoa on saatavilla. Valo käyttäytyy erilaisilla pinnoilla kuitenkin hyvin eri tavoilla. Esimerkiksi lasiset, metalliset, vetiset ja öljyiset pinnat heijastavat valoa tehokkaasti, kun taas kuivat, mattapintaiset ja huokoiset pinnat heijastavat valoa vähemmän. Kun katsot erilaisia pintoja ja materiaaleja, opettele näkemään, miten valo heijastuu niistä.

Valojen, varjojen ja heijastusten oikeanlainen käyttö auttaa sinua maalaamaan pintoja, jotka näyttävät siltä, miltä pitääkin. Jos haluat maalata realistisesti, unohda liiat ääriviivat ja mieti ennemminkin sitä, miten valo käyttäytyy.


VALONLÄHTEET

Valonlähteitä ovat lamput, ikkunat, kynttilät, aurinko ja kaikki muu, mistä valo paistaa esineisiin. Arkitodellisuudessa valonlähteitä on yleensä monia. Valo saattaa paistaa pöydällä olevaan hedelmäasetelmaamme kahdesta eri ikkunasta sekä muutamasta eri lampusta. Kun valoa tulee monesta suunnasta yhtä aikaa, varjoja syntyy paljon ja ne ovat osittain päällekkäisiä. Eri suunnista tulevat valot saavat aikaan omat heittovarjonsa. Myös kohteen ympärillä olevat muut pinnat heijastavat valoa kohteeseen. Esimerkiksi valkoinen pöytäliina heijastaa valoa pöydällä oleviin tavaroihin. Kaikki tämä asettaa meille haasteita, kun piirrämme teosta.

Kun alamme tutustua varjojen maalaamiseen, helpointa on aluksi käyttää vain yhtä selkeää valonlähdettä. Kaikki alkaa siitä, että tunnistamme tai päätämme valonlähteen sijainnin. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kun maalaamme maisemakuvan, me yksinkertaisesti päätämme, että valo paista vasemmalta yläviistosta. Tai päätämme, että maalaamassamme kukka-asetelmassa valo osuu kukkiin oikealta. Kun valonlähde ja valon suunta ovat tiedossa, meidän on helpompi saada varjot oikeille kohdilleen. Kun taitomme sitten kehittyvät ja alamme ymmärtää valon käyttäytymistä paremmin, voimme leikitellä useammilla valonlähteillä ja heijastuksilla.


VARJO

Mikä on varjo? Varjo on alue, johon valo ei osu suoraan. Taiteessa puhutaan erilaisista varjoista. Seuraava kuva näyttää sinulle erilaiset varjot.

Kuten huomaat, kananmunaan muodostuu erilaisia varjoja. Sydänvarjo on kaikkein tummin alue munan keskellä, johon valo osuu kaikkein vähiten. Puolivarjo muodostuu sydänvarjon molemmille puolille. Puolivarjot ovat varjoalueita, joihin osuu jonkin verran valoa. Heittovarjolla puolestaan tarkoitetaan varjoa, jonka lankeaa kananmunasta pöydälle.

Pöydän vaalea pinta heijastaa valoa takaisin kananmunaan. Siksi kananmunan oikeaan alareunaan muodostuu heijastusvalon alue. Munan kirkkain kohta, huippuvalon alue, muodostuu siihen kohtaan, mihin valoa osuu eniten.

Varjot muuttuvat valon mukaan. Mitä lähempänä valonlähde on ja mitä kovempaa valo on, sitä tarkkarajaisempi varjo kohteesta muodostuu. Voit kokeilla asiaa itse taskulampulla: osoita kirkkaalla taskulampulla jotakin esinettä hämärässä ja katso, miten varjo muuttuu kun siirrät lamppua kauemmaksi. Jos testaat samaa asiaa kynttilällä, varjot muodostuvat paljon pehmeämmiksi.

Luonnossa valonlähde (aurinko) on kaukana ja valo on pehmeää. Siksi luonnossa näkyvät varjot ovat lähes aina pehmeitä ja epätarkkoja.

Varjojen perusteella pystymme päättelemään, missä valon lähde on ja millainen valo kohteeseen osuu. Jos näemme varjon tavaran oikealla puolella, tiedämme heti, että valon on paistettava vasemmalta. Asia toimii myös päinvastoin. Varjot voidaan määritellä valon avulla kun tiedämme, millainen valo on kyseessä ja mistä valo paistaa.

Tutki seuraavaa kuvaa ja sen varjoja. Millaisia varjot ovat missäkin kohtaa? Miten ne on maalattu?

VINKKI Kun maalaat varjostuksia, tee selvä ero kohteen valo- ja varjopuolien välillä. Maalaa varjopuoli reilusti tummemmaksi kuin valopuoli. Huomaa, miten esimerkkikuvan kananmunassa sydänvarjo jakaa kananmunan selvästi valo- ja varjopuoleen ja kuinka suuret tummuuserot kuvassa on.


IDEOITA MAALAAMISEEN

– Kaikkein valoisimmat ja heijastavimmat kohdat maalataan tauluun puhtaan valkoisella. Valkoinen on kaikkein heijastavin väri, jolla kuvaan saa maalattua illuusion kirkkaastakin valaistuksesta. Lasiseen maljakkoon tai veden pintaan voi maalata valkoisia alueita näyttämään, missä valo heijastuu esineestä.

– Akryylimaalauksessa realistisen varjon saa usein aikaan lisäämällä väriin ultramariinin sinistä ja mustaa. Myös muita värejä kannattaa kokeilla. Musta yksinään ei yleensä ole paras varjon väri, sillä mustan värin lisääminen varjoalueelle saa alueen näyttämään pikemminkin likaiselta.

– Varjojen väri vaihtelee sen mukaan, minkä väristä taulun (kuviteltu) valo on. Jos valo on kylmää, varjot ovat lämpimämpiä ja päinvastoin. Myös varjoalueen alkuperäinen väri vaikuttaa lopulliseen varjoon. Varjot eivät siis ole läheskään aina samanvärisiä.

– Erilaisia varjoja kannattaa opetella katsomaan tarkalla silmällä luonnossa. Kun näkökykysi kehittyy, alat luonnostaan ymmärtää, millainen varjo mihinkin pitäisi maalata. Usein kyllä huomaat maalatessa, näyttääkö varjo oikeanlaiselta vai ei. Maalausta on helppo korjailla lisäämällä uutta väriä päälle tai pehmentämällä / terävöittämällä varjon reunoja.


Mitä olet oppinut valoista ja varjoista? Kommentoi.

Terveisin,

Liisa ja Tuomas

Discussion

24 kommentit