Maalaa ja voi hyvin -valmennus on alkamassa vielä tämän vuoden puolella. Valmennuksen aikana opiskelemme sitä, miten maalaamisen kautta voidaan saada lisää luovuutta, hyvää oloa ja tasapainoa. Valmennuksen aikana itsetuntemuksemme kasvaa ja saamme käyttöömme välineistön, jolla voimme käsitellä hankalia asioita myös tulevaisuudessa.

Tässä on maistiainen yhdestä valmennuksen tehtävästä. Valmennus pitää sisällään kaiken kaikkiaan nelisenkymmentä tehtävää ja oppijaksoa, jotka jokainen opettavat jotakin tärkeää. Nyt esittelen sinulle yhden tehtävän, jonka voit tehdä vaikka heti.


Tehtävä: maalaa tunteesi

Tässä tehtävässä pääset kokeilemaan omien tunteiden maalaamista. Kun keskityt tunnetilaasi ja maalaat samanaikaisesti, saat keinon vaikuttaa omaan olotilaasi ja säädellä tunteitasi.

Tunteet menevät ja tunteet tulevat. Tunteet voivat muodostua ongelmaksi silloin, kun kielteiset tunteet jäävät päälle liian pitkäksi aikaa. Negatiivisiksi koettuja tunteita ovat esimerkiksi huolestuneisuus, ahdistus ja alakulo. Monesti kielteisille tunteille ei ole mitään "järkevää syytä". Mieliala on vain huono ja aika kuluu murehtimiseen. Tämänkaltaisten tunteiden kokeminen syö energioita ja jaksamista. Siksi on hyödyllistä päästä niistä eroon. Tunteiden säätelyllä pyritään vaikuttamaan kielteisiin tunteisiin niin, että ne muuttuvat hyödyllisemmiksi.

Moni maalari on sanonut, että erityisesti abstraktin maalaamisen äärellä on helppo säädellä omia tunteitaan. Siksi valitsemme aiheeksi abstraktin työn.

1) Tee kaikki maalaamisen esivalmistelut ja varmista, että saat työskennellä rauhassa ilman häiriötekijöitä.

2) Havainnoi, miltä sinusta tuntuu. Kysy itseltäsi, mitä sinulle kuuluu. Tunnetko olevasi onnellinen, rauhallinen, apaattinen, huolestunut tai jotakin muuta? Pyri määrittelemään tunteesi mahdollisimman tarkkaan ja käytä tähän minuutti tai pari. Tarkoitus on, että saat kiinni päällimmäisestä tunteestasi / tunteistasi tällä nimenomaisella hetkellä. Havainnoi myös sitä, miten tunteesi tuntuvat kehossasi. Yleensä tunteet tuntuvat vatsan, rintakehän tai pään alueella erilaisina fyysisinä tuntemuksina, kuten puristavana tunteena tai kihelmöintinä. Kun olet tehnyt tilannekatsauksen ja olet sopivan rauhallisessa mielentilassa, siirry maalaamaan.

3) Maalaa abstrakti teos omista tunteistasi suurehkolle paperille. Mieti, miten haluat ilmentää tunnetilaasi maalauksessa. Käytä erilaisia värejä ja muotoja, jotka parhaiten kuvaavat tunnettasi. Maalaa niin kauan, kuin haluat.

4) Kun olet saanut maalauksen valmiiksi, lopeta harjoitus ja korjaa välineet pois. Jos työskentelit intensiivisesti oman mielesi parissa harjoituksen aikana, palaa takaisin tähän hetkeen. Syö välipala tai puuhaile hetki jotakin muuta.

5) Kun harjoituksesta on kulunut hetki niin tarkastele, onko tunnetilasi edelleen sama. Onko alussa kokemasi tunnetila voimistunut, lieventynyt vai muuttunut? Huomasitko tunteiden muuttumista jo maalaamisen aikana? Mitä muita havaintoja teet? Kirjoita havaintosi ylös muistikirjaasi.

Mikäli tämänhetkinen tunteesi on myönteinen ja positiivinen, tämä tehtävä todennäköisesti vahvistaa hyvää oloasi entisestään. Tehtävä siis hyödyttää sinua, olipa tunteesi alussa mikä tahansa.


Liity sinäkin mukaan Maalaa ja voi hyvin -valmennukseen, jossa keskitytään hyvinvoinnin ja luovuuden lisäämiseen terveydenhuollon ammattilaisen johdolla – taiteellista näkökulmaa unohtamatta.